Odgojitelji roditeljima-primjeri aktivnosti za igru s djecom kod kuće


Dragi roditelji,

obzirom na aktualna događanja pred nama je izazovno razdoblje, kako za nas odrasle tako i za našu djecu. Odgovornost nas odraslih je da uz međusobnu podršku, olakšamo predstojeći period i stvorimo uvjete u kojima će se sigurno igrati i učiti.

U situaciji u kojoj danas živimo sasvim je očekivano osjećati strah. Kako ga mi odrasli osjećamo tako ga osjećaju i djeca, prvenstveno promatrajući nas jer oni su jako dobri u čitanju neverbalne komunikacije. Kako bismo pomogli djeci važno je da pronađemo načine kako se nositi s vlastitim strahom. 

Kako podržati vještine suočavanja i mentalno zdravlje djece.pdf

Kako podržati dijete u nošenju sa strahom od potresa.pdf




Ovdje navodimo primjere što i kako raditi da bi pomogli sebi i djetetu u predstojećem periodu:
  • odgovarati na djetetova pitanja, dati mu informacije u skladu s dobi
  • objasniti djetetu što sve činimo kako bismo biti manje zabrinuti (samozaštitna ponašanja)
  • razgovarati s djetetom o našim i njegovim osjećajima
  • kreativno s djetetom izražavati osjećaje (crtanje, modeliranje, pričanje priča)
  • čitati slikovnice na temu emocija i razgovarati nakon pročitanog
  • stvoriti svakodnevne rituale u novonastaloj situaciji kako bi djeca osjećala sigurnost
  • igrati se s djetetom
 

Slijede primjeri aktivnosti koje možete provoditi s djecom u izolaciji.



SENZORNE AKTIVNOSTI

Senzorne aktivnosti su sjajan izbor aktivnosti i igara za djecu rane i predškolske dobi jer uključuju aktivnu igru rukama, ali i cijelim tijelom koristeći različita osjetila poput opipa, okusa, njuha, vida, sluha i kretanja. To su aktivnosti koje potiču učenje stimulirajući pritom sva djetetova osjetila. Senzorne igre preduvjet su svih kasnije savladanih vještina.

Igre različitim tijestom, glinom, plastelinom koje možete obogatiti različitim mirisima s par kapi eteričnog ulja ili obojati nekom omiljenom bojom uz pomoć prehrambenih boja. Klikni za recept za tijesto.




Slikanje pjenom za brijanje, vodenim bojama i temperama, prstima, stopalima, vaticom umočenom u boju i slično. 

   

Izradite različite senzorne boce koje će stimulirati i vizualnu percepciju. Klikni za upute.

 

„Prljava igra“ uključuje aktivnosti s većom posudom i materijalima koji imaju često i terapeutski učinak za dijete poput vode, zemlje ili blata, riža, kamenčići i slično. U ovim aktivnostima djeca mogu različite sitne predmete zakopavat, iskopavat, prati i čistiti, polijevat i zalijevati.

 

Ljigavci, tko ih od djece ne obožava? Klikni za recept.





IGRE ZA RAZVOJ FINE MOTORIKE


IGRE KVAČICAMA (ŠTIPALJKAMA) ZA RUBLJE:

Neka djeca zajedno sa odraslima sudjeluju u obavljanju kućanskih poslova. Na taj način će razvijati životno-praktične vještine, samostalnost koja će pozitvno utjecati na dječje samopouzdanje (ja to mogu, ja to znam...). Ovim vježbama razvija se fina motorika, pažnja, koncentracija, kreativnost.



Za početak su igre kvačicama ili štipaljkama za rublje odličan materijal za provođenje sljedećih aktivnosti:

 
Dodaj štipaljke i upari po boji
Dodaj veliko rublje (majice, piđamu)
Dodaj malo rublje (gaćice, mali ručnik, čarape...)
Dodaj štipaljke u boji pojedinoga odjevnoga predmeta
Ukrasi svoje hlače ili majicu štipaljkama


AKTIVNOSTI OTKOPČAVANJA I ZAKOPČAVANJA          

 
          POTREBAN MATERIJAL: različiti predmeti (ODJEĆA, OBUĆA, TORBE) – patentni otvarač, čičak, gumbi 
          Aktivnošću se razvijaju koordinacija pokreta, sposobnost da se dijete samo oblači i svlači, samostalnost i neovisnosti djeteta, govor (imenovanje odjeće, obuće), koncentracija, pažnja i preciznost.

        
         AKTIVNOSTI OTVARANJA I ZATVARANJA


        
         POTREBAN MATERIJAL: različite kutijice i predmeti sa različitim načinima otvaranja i zatvaranja

 
                   

 Ovim aktivnostima se razvijaju motorička koordinacija ruke, šake i prstiju, okulomotorna koordinacija (oko – ruka), sposobnost savladavanja različitih načina otvaranja i zatvaranja, govor upoznavanjem i imenovanjem predmeta.



TJELOVJEŽBA I IGRE S POKRETOM
 

Za početak svakoga vježbanja važno je dobro se razgibati.

Vježbajte zajedno sa djetetom, odlično je i za vaše i djeteovo tjelesno, psihičko i emocionalno zdravlje. Razveselit će i Vas i Vaše dijete. Razgibavnje učinite zabavnim, tako da se razgibavate kao da: stresate mrave, dohvaćate sunce, berete cvijeće, glumite životinje, i sl.

    

Izradite mali sobni, balkonski ili dvorišni poligon:

Koristite priručna kućna sredstva i pomagala (ljepljive trake, metla, kante, stolice, stol, kofer i sl).
Od navedenih sredstava djeci možete izraditi prepreke za provlačenje, preskakivanje, puzanje i sl.
Cijeli stan može postati jedan veseli poligon za kretanje.


   

 

Iz reciklažnoga materijala izradite pomagala za vježbanje:

  • iz PVC bočica od soka ili vode možete izraditi bućice za vježbanje ako iste napunite vodom i zatvorite čepom
  • djeca ih mogu zajedno sa vama puniti, pri tome otkrivati količinu, pa veličinu bočicecama
  • sa takvim bocama se možete igrati na različite načine - dizati sa obje ruke, jednom rukom, valjati stopalima, masirati leđa i sl.


JUTARNJA TJELOVJEŽBA UZ GLAZBU

Open shut them
https://www.youtube.com/watch?v=Cx7e729w4YE

Head, shoulders, knees and toes
https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY

London bridge is falling down - pokretna igra za cijelu obitelj 
https://www.youtube.com/watch?v=xaXCf_fPD2k

Simon says - povezivanje govorno-jezičnog razvoja i pokreta 
https://www.youtube.com/watch?v=OkO8DaPIyXo
 

 

IGRE ZA RAZVOJ SAMOZAŠTITE I OČUVANJE ZDRAVLJA

Igre lječnika sa lutkicama.

Uvježbavanje osobne higijene kroz pravilno pranje ruku.

Izradimo zaštitnu masku iz marame, šala ili nekoga tekstila kojega imamo kod kuće.

Uvježbavanje stavljanja maskica i rukavica.

Izradimo balon lutku iz gumene rukavice, flomastera i vezice. Napuhati gumenu rukavicu poput balona, zavezati vrpcom, dijete nacrta što želi.
Potom se možemo dodavati kao balonom, pa brojati prstiće na rukavici, a na kraju dana možemo i napraviti haljinicu iz marama i učvrstiti kao donji dio. Tako ćemo izraditi djetetu lutkicu za igru.

 



EKSPERIMENTI



LAVA LAMPA


POTREBAN MATERIJAL ZA IZRADU LAVA LAMPE

  1. Prazna boca (1 litra ili veća)
  2. Voda (¼ flaše, znači 2,5 dl vode ako koristite bocu od 1 litre)
  3. Kuhinjsko ulje (za ¾ boce)
  4. Boja za hranu
  5. Šumeće tablete
  6. Lijevak
   

 
KAKO NAPRAVITI LAVA LAMPU

  1. U bocu (pomoću lijevka) ulijte vodu tako da ispuni ¼ boce.
  2. U ostatak boce ulijte kuhinjsko ulje.
  3. Zatim u bocu ukapajte nekoliko kapi boje za hranu. Što više boje stavite, bolji će biti efekt. Gledajte kako kapljice boje polako prodiru kroz ulje i kakav efekt stvaraju pri kontaktu s vodom.
  4. Nakon što su se boja i voda pomiješali, ubacite u bocu cijelu ili polovicu šumeće tablete.
  5. Uživajte u vlastitoj lava lampi!
  6. Ovo možete ponavljati bezbroj puta, odnosno dok god imate šumeće tablete na raspolaganju.

 

VULKAN

POTREBAN MATERIJAL ZA IZRADU VULKANA

  1. Zaštita za stol (najlon, pladanj  sl.)
  2. Mala plastična posudica
  3. Soda bikarbona
  4. Ocat
  5. Deterdžent za suđe

 
KAKO NAPRAVITI VULKAN?

  1. Usipaj 2-3 žlice sode bikarbone u vulkan.
  2. Ulij nekoliko kapi deterdženta za suđe.
  3. Dodaj nekoliko kapi boje.
  4. Ulij ocat u vulkan i uživaj u nastaloj erupciji.

 




JAJE U OCTU (ELESTIČNO JAJE)

POTREBAN MATERIJAL

  1. Jaje
  2. Ocat
  3. Čaša
  4. Izvor svjetla (baterija, mobitel…)

 

Kako izraditi ELASIČNO jaje koje svijetli

  1. Položite jaje u čašu, pazite da se ne razbije.
  2. Ulite ocat u čašu, dovoljno količine da prekrije jaje.
  3. Ostavite ga otprilike 24 sata (za 9% octene kiseline) da stoji, ovisno o jačini octa. Ako je jaje svježe, najvjerojatnije će isplivati na površinu pa je dobro da ga barem jednom lagano pomaknete u čaši da se ljuska dobro razgradi sa svih strana.
  4. Nakon što se ljuska razradila, izvadite jaje iz čaše i lagano ga isperite pod mlazom vode.
  5. Čestitamo! Upravo ste dobili gumeno, prozirno jaje. Samo pazite da ga ne bacate s prevelike visine jer ćete vrlo brzo dobiti jaje na oko!
  6. Ako jaje stavite na izvor svjetla (super funkcionira i s lampom mobitela) jaje će svijetliti i proizvesti odličan efekt.

 

RAKETA (za one koji se mogu poigrati u svom dvorištu ili vrtu)

 

POTREBAN MATERIJAL ZA IZRADU RAKETE

  1. Plastična boca
  2. Ocat
  3. Soda bikarbona
  4. Pluteni čep
  5. Drveni štapići
  6. Selotejp i škare.

 
KAKO IZRADITI RAKETU?

  1. Pomoću drvenih štapića napravi tronožac od prazne plastične boce
  2. Nožice napravi tako da prelaze ravninu čepa. Za to se možeš poslužiti selotejpom koji omotaš nekoliko puta oko boce i štapića da budu dobro pričvršćeni
  3. Kada postaviš bocu na nožice, dno boce će gledati prema gore, a čep prema dolje.
  4. Provjeri možeš li plutenim čepom dobro začepiti bocu. Ako slabo prianja, možeš upotrijebiti izolir traku da podebljaš čep ili nožem stanji ako je čep prevelik.
  5. Ukrasi raketu i spremi se za lansiranje!
  6. Izađi na dvorište 
  7. Ulij ocat (otprilike 1 do 2 dl.)
  8. Pomoću lijevka usipaj sodu bikarbonu (otprilike 1 do 2 žlice).
  9. Začepi bocu i postavi je na nožice.

3, 2, 1, polijetanje!


 

POKUS SA SVIJEĆOM I VODOM

POTREBAN MATERIJAL

  1. Svijeća
  2. Voda
  3. Tanjurić i staklena čaša
  4. Boja (tempera ili boja za kolače)
         ZAJEDNO S DJETETOM:
  1. Napunite tanjurić s vodom i dodajte malo boje.
  2. Stavite u sredinu svijeću i zapalite je.
  3. Prekrijte s prozirnom čašom i promatrajte što se događa.
  4. Svijeća zagrijava zrak unutar čaše i topli zrak se širi. Prilikom širenja zraka, možete vidjeti kako dio toplog zraka bježi ispod čaše, stvarajući balončiće u vodi.
  5. Postupak i rezultat možete fotografirati kako bi  dijete moglo pokazati prijateljima u vrtiću kako se zabavljalo kod kuće.


         



 

MINDFULNESS ZA DJECU

Što je mindfulness?

Mindfulness je tehnika usmjerena na razvoj pažnje i koncentracije, percepcije, prepoznavanje, prihvaćanje i bolje kontrole osjećaja i ponašanja, empatije i suosjećajnih odnosa. Mindfulness pomaže umiriti se, sabrati svoje misli i reagirati svjesnije u stresnim i izazovnim situacijama života. Mindfulness počinje usmjerenom pažnjom, ali je više od usmjerene pažnje… Pažnja se u vježbama mindfulnessa može usmjeriti prema okolini koristeći naša osjetila (vid, sluh, dodir, miris i okus) ili našim unutarnjim stanjima (osjeti u tijelu, misli i osjećaji u umu). Mindfulness je aktivan proces koji uključuje usmjerenu pažnju, primjećivanje, neprosuđivanje, prihvaćanje, približavanje svim iskustvima, ugodnim i neugodnim, u nekom trenutku oko sebe i u sebi.

Mindfulness znači zastati, usmjeriti pažnju, biti prisutan i svjestan.
Mindfulness je svjesnost trenutnog iskustva onakvo kakvo ono jest.
Mindfulness nije čin rezignacije ili pasivnosti.
Mindfulness daje mogućnosti izbora.
Mindfulness je mudra akcija temeljena na svjesnoj odluci, a ne automatska reakcija.

Kratke mindfulness vježbe dio su programa mindfulnessa za djecu, a mogu se primjenjivati i samostalno. Vježbe su naročito korisne u stanjima uznemirenosti praćenih neugodnim osjećajima kao što su strah, ljutnja, tuga, koji se mogu javiti tijekom stresnih situacija kao što su ovi dani koje proživljavamo u tijeku pandemije koronavirusa (COVID-19) i posljedica potresa u gradu Zagrebu.

Djeca sa značajnijim promjenama u ponašanju i emocionalnom reagiraju trebaju procjenu i stručnu pomoć stručnjaka.
Nadamo se da će ove vježbe biti korisne djeci, ali i odraslima koji neka budu od pomoći djeci i čitaju im vježbe. Želimo vam korisno provedene trenutke i dobru zabavu uz mindfulness.


Dobrobiti mindfulnessa za djecu

Mindfulness poboljšava pažnju, koncentraciju, pamćenje, regulaciju osjećaja i ponašanja, spavanje, odnose s drugima, samoprihvaćanje i samopouzdanje te kvalitetu života u djece što je dokazano u brojnim istraživanjima.

Mindfulness-kratke-vježbe.pdf

Izvor: Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba


BRAIN GYM AKTIVNOSTI

Kretanje ili fizička aktivnost osnovna je svakog učenja djece rane i predškolske dobi. Brain gym aktivnosti (autori P. i G. Dennison) osmišljene su na način da potiču koordinirane bilateralne vještine tj. korištenje obje strane tijela potičući na taj način i bolju povezanost moždanih hemisfera. Aktivnosti su jednostavne i zabavne, a posljedično učestalim korištenjem i vježbanjem poboljšavaju djetetovu sposobnost koordiniranih pokreta preko središnje linije tijela, koordinaciju oko-ruka, pamćenje, slušnu i vizualnu percepciju, vještine organiziranja, koncentraciju i pažnju te općenito samopouzdanje.

Vježbe križnog gibanja

Dijete stojeći naizmjence podiže nogu i suprotnu ruku. Može ih pokušati i dotaknuti u koljenu i laktu ukoliko mu to koordinacija dopušta. Ako je to preteško za početak može samo lijevu nogu prekrižiti preko desne. Može stojeći sa šire razmaknutim nogama  prstima desne ruke doticati nožne prste lijeve noge i suprotno. Ova vježba može se raditi i ležeći doticanjem suprotne noge i ruke i tako naizmjenično. Može i uz glazbu.
  

Vježba  „lijenih“ osmica

Dijete s ispruženom rukom crta veliku zamišljenu položenu osmicu. Izvodi se od središnje točke osmice suprotno od smjera kazaljke na satu, tri puta svakom rukom a zatim objema zajedno. Može se crtati i na papiru velike površine različitim tehnikama. mlađa djeca mogu iscrtavati lijenu osmicu u posudi s brašnom, rižom ili palentom..

  


Vježba dvostrukog šaranja/crtanja

Dijete istovremeno s obje ruke  slobodno crta na velikoj površini širokim pokretima ruku. Slike bi se trebale zrcaliti. Predškolac može pokušati na taj način pisati i neke simbole, slova, brojke ili čak i jednostavnije riječi. 

  





Ispiši stranicu