Savjeti edukacijskog-rehabilitatora



Ako vaše dijete ima dijagnosticiranu teškoću ili određeno razvojno kašnjenje ili ste samo zabrinuti za djetetov razvoj pročitajte sljedeće savjete i proučite predložene aktivnosti. Svakako se javite i vrtićkom edukacijskom-rehabilitatoru.
Možete se obratiti i Centru za rehabilitaciju Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta za besplatno telefonsko savjetovanje 
https://centar.erf.unizg.hr/

Svima se sada ustaljeni životni ritam promijenio i potrebno je određeno vrijeme prilagodbe i vama a posebno vašem djetetu. U ovim vrlo izazovnom vremenu za sve nas a posebno za vas roditelje pripremili smo neke savjete i aktivnosti koje vam mogu pomoći u kvalitetnom provođenju vremena s vašom djecom a koje će isto tako povoljno djelovati na djetetov opći psihomotorni razvoj.
Djetetu će pomoći  sigurnost i stabilnost svakodnevnih novih rutina. Pokušajte dan započeti u isto vrijeme i istim aktivnostima. Pronađite i sebi i djetetu kutak u kojem ćete dio dana moći provesti sami, svatko u svojim aktivnostima a dio vremena posvetite zajedničkim igrama. Izmjenjujte se s drugim roditeljem. Budite strpljivi ali i dosljedni u komunikaciji s djetetom. Dogovorite pravila i jasno recite ili pokažite djetetu što slijedi nakon zajedničkog dogovora koje je ispoštovalo, npr. zajedničko čitanje priče, igra s plastelinom ili neki video clipovi koji su predloženi na kraju teksta.  Djetetov kutak neka bude organiziran i uredan (sjetite se kako izgleda soba dnevnog boravka u vriću) ali isto tako da pruža mogućnosti senzornih iskustava čitavim tijelom.


 Probudite sva djetetova osjetila a posebno pritisak na cijelu površinu tijela i zglobove i osjet ravnoteže  aktivnostima za poticanje senzorne obrade:  
  • Skakanje (možete skakati s fotelje na pod, s kreveta na pod i slično), napomena: pazite na sigurnost djeteta, budite blizu i skačite zajedno
  • Igrajte „vozimo tačke“ (uhvatite dijete za noge a ono treba hodati na rukama)
  • Hodajte na prstima, na petama,  poput medvjeda, raka, skačite kao žaba

 

  • pužite i provlačite se ispod stolova, stolica, tunela

  • Uzmite dijete za ruke ili noge i vrtite ga oko sebe (jedna i druga strana), pažljivo
  • Okrenite dijete naglavačke i neka visi, budite oprezni

  • Držeći dijete za ruke ispred vas dopustite mu da se nogama penje po vama
  • Škakljajte se
  • Pripremite paradu, marširajte po stanu
  • Šuljatke se tiho i oprezno na poluprstima
  • Borite se s jastucima

  • Dobacujte se plišanim igračkama
  • Njišite i poskakujte s djetetom na pilates lopti

  • Stavite dijete na plahticu i vucite ga uokolo po stanu, nježno ga vrtite u obje strane
  • Napravite „sendvič“ od djeteta, stavite ga između dva jastuka te ga pritisnite, dajte djetetu da vama čini isto
  • Napravite „palačinku“ od djeteta, umotavajući ga u poplun, rolajte palačinku, nemojte zaboraviti namazati ju i s nekim punjenjem
  • Snažno i čvrsto se grlite
  • Dajte si glasne poljupce
U ovim aktivnostima pratite reakciju djeteta, ukoliko dijete pokazuje da mu neka aktivnost ne odgovara, smanjite intenzitet ili ju zaustavite i pokušajte s nekom drugom. Djeca su različita, određeni podražaji ih preplavljuju a nekih im treba više.

Uključite dijete u svakodnevne kućanske aktivnosti održavanja čistoće ili kuhanja. Isto tako sada je prilika da dodatno vježbate i potičete djetetovu samostalnost u oblačenju i svlačenju, obuvanju i izuvanju ili bilo kojoj drugoj vještini koju dijete još treba savladati.
Prijedlozi aktivnosti:
  • Slaganje odjeće u ormar
  • Zalijevanje cvijeća
  • Brisanje prašine
  • Metenje

   

  • Pomagač u kuhinji- izaberite recept. Neka dijete pripremi sve sastojke i odloži ih na radnu površinu. Svojim uputama pomognite djetetu gdje će naći sastojak koji vam je potreban (srednji ormar, gornja polica i sl.). Sljedeći korak je vaganje kroz koje djeca uče o brojevima i većini djece je to najzanimljiviji dio kuhanja. Dozvolite im da to rade sami uz vašu minimalnu asistenciju (ovisno o njihovoj dobi). I miješanje namirnica je izazov za preciznost.
  • Krumpirovi tragovi- za ovu igru potrebno vam je par krumpira, metalni oblici za izrezivanje, tempera ili vodena boja. Uzmite krumpir i prerežite ga na pola.  U polovicu krumpira utisnite metalni oblik za izrezivanje. Pažljivo nožićem odstranite dio krumpir koji je ostao sa vanjske strane metalnog oblika. Oblik koji ste dobili neka dijete oboja. Pripremite papir i igra utiskivanja štambilja može početi.  

  •  Kućni pješčanik- djeca i kad se igraju u vanjskom pješčanika dodaju kamenčiće, travke i grančice, zemlju, rade blato. Napravite im kućni pješčanik u malo većoj plastičnoj posudi ili kartonskoj kutiji. U nju sipajte rižu, brašno, zobene pahuljice. Potom dodajte djeci različita kuhinjska pomagala (žlice, kuhače, cjediljke, plastične čaše) a možete dodati i manja vozila, životinje i slično.  

  • Napravite s djetetom jednostavan kolač ili keksiće. Pripremite tijesto, mijesite a ako se radi o keksićima pripremite i različite kalupe. Možete pripremiti i prehrambene boje kako bi keksi bili šareni i veseli.
 
   
Ukoliko vaše dijete ima povećanu potrebu za motoričkom aktivnošću dobro je osim gore navedenih aktivnosti senzorne integracije uvesti i svakodnevnu tjelovježbu.



Ukoliko ste zabrinuti za djetetovu sposobnost održavanja pažnje i koncentracije proučite sljedeći letak


Preuzeto s Odgojnog savjetovališta Centra za rehabilitaciju ERF-a

 Ako vaše dijete inače polazi logopedsku terapiju ilio ima teškoće u komunikaciji i govorno-jezičnom razvoju  možete sa sljedećim vježbama potaknuti ta  razvojna područja.

Preuzeto iz knjige Mala djeca s komunikacijskim teškoćama R. Rade


  • listajte slikovnice i omogućite djetetu da vam pomaže pri držanju knjige i okretanju stranica
  • imenujte pojmove u okolini ili u slikovnici te potičite pokaznu gestu („Gdje je krava?“ – pokazati prstom – „Tu je!“, uzeti djetetovu ruku i pokazati)
  • koristite opisne geste, naučite dijete gestu za  još, daj, pa-pa…
  • imenujte i oponašajte glasanje životinja, zvukove iz prirode… (vau-vau…, ššššššš...., huhuuuuu...)
     upotrebljavajte pozdrave i svakodnevne izraze popraćene gestom (mahanje…)
  • pjevajte jednostavne pjesmice, popraćene pokretom, glumom
  • verbalizirajte tijekom igre (imenujte što dijete radi: Sada plešeš…), komentirajte svakodnevne situacije jasno i jednostavno
  • potpomognite da dijete razumije dvosmjernost komunikacije „ja pa ti“, poželjno je od djeteta tražiti da vas pogleda u oči kada vam se obraća ili kada se vi obraćate djetetu

Vježbe za taktilnu percepciju
Osjetilo dodira važno je za spoznavanje vanjskog svijeta. Preko taktilne percepcije dijete dobiva bezbroj informacija o okruženju poput oblika, teksture, veličine, temperature i slično. Igara za vježbu taktilne percepcije je bezbroj ovdje su samo neki prijedlozi:
  • dodirujete djetetu prst, a dijete uz zatvorene oči pogađa koji ste mu dotaknuli

  • slikanje prstima

  • igre tijestom ili plastelinom

  • prepoznavanje različitih predmeta opipom

 

  • pisanje slova po leđima
  • baloni napunjeni različitim punjenjem poput vode, riže, graha, pijeska
  • ostavljanje tragova u brašnu ili nekom drugom rastresitom materijalu



Vježbe vizualno-prostorne percepcije služe za razumijevanje, analiziranje i interpretaciju okoline i od velike je važnosti za učenje općenito. Osim uobičajenih vježbi iz različitih radnih listića, precrtavanja, traženja sličnosti i razlika, dovršavanja zadanih uzoraka i geometrijskih likova, labirinti, umetaljke, puzzle i slično (koje su dobre i za pažnju) možete igrati i jednostavne igre s pravilima u svom hodniku. Pomoću strelica ili tragova stopala zadajte djetetu motoričku aktivnost da se snalazi i kreće u prostoru.

 

 



 A za kraj možete zajedno pogledati i ove edukativne filmove i priče

 https://www.youtube.com/watch?v=NT8zSa0EGLA&feature=youtu.be

https://zoo.hr/edukativni-filmovi/

https://www.youtube.com/watch?v=Gk1BuIECXrI

https://www.youtube.com/watch?v=2fR9HqilmKM

https://www.youtube.com/watch?v=pWIVoW9jAOs-

 


Ispiši stranicu