Disciplina nije isto što i kažnjavanje. Disciplina je proces učenja djece prihvatljivom ponašanju unutar određenih granica. Ona se temelji na dobrom međuljudskom odnosu, pohvalama i uputama djetetu kako da kontrolira svoje ponašanje. Kažnjavanje je negativno, ono je neugodna posljedica nečega što je dijete napravilo ili je propustilo napraviti. Discipliniranje trebalo bi biti prisutno cijelo vrijeme, a ne samo kad se dijete loše ponaša. Djeca će prije promijeniti svoje ponašanje ako se osjećaju ohrabreno i vrijedno, nego ako se osjećaju posramljeno i poniženo. Kada djeca misle dobro o sebi i cijene odnos koji imaju s roditeljima, lakše će slušati i učiti. Cilj discipliniranja je postepeno postići samodisciplinu kod djece koja će im biti vodič kroz svijet.
UNAPRIJED SPRIJEČITE NEŽELJENO PONAŠANJE
Ponudite djetetu izbor, kad god je to moguće; npr. pokušajte reći: «Želiš li pokupiti svoje igračke sam ili želiš da ti ja pomognem?»
Pokušajte igrom postići cilj; npr. možete reći «Idemo se utrkivati, da vidimo tko može brže obući kaput.»
Dogovorite unaprijed što ćete raditi i što se očekuje od djeteta; npr. u gostima, u trgovini… ponesite sa sobom igračku kojom se dijete može zabaviti ukoliko mu postane dosadno.
Pohvalite poželjno ponašanje svaki put kad se Vaše dijete ponaša u skladu s pravilima dok ga u potpunosti ne usvoji; npr. možete reći: «Hvala što si došao čim sam te pozvala» i zagrliti ga.
USPJEŠNE TAKTIKE ZA POTICANJE DJECE NA SURADNJU
Ne držite djetetu «predavanje». Ukažite mu na prirodne posljedice njegovog ponašanja; npr. «Poderao si slikovnicu, više je ne možeš čitati.»
Ukoliko prirodne posljedice nisu prikladne za određenu situaciju, uključite se, ukazujući djetetu na logične posljedice koje su usko povezane s njegovim postupkom; npr. «Nisi pospremio igračke, pa ću to sada ja učiniti, ali se zato s njima nećeš moći igrati cijeli dan.»
Isključenje (time out) koristite tek ako se ništa drugo ne pokaže uspješnim ili kada želite prekinuti neko ponašanje (npr. agresivnost, opasne situacije). Pri tome vodite računa o sljedećem
Ovisno o dobi i djetetu bit će dovoljno i petnaestak sekundi ili nekoliko minuta
Ako dijete uporno odbija samo otići na mjesto isključenja, nježno da odvedite i stojte kraj njega, ili ga držite u krilu. Nemojte mu ništa više objašnjavati.
Kada vrijeme isključenja istekne, ponudite mu neku drugu aktivnost i ohrabrite ga
Nakon nekoliko minuta popričajte o njegovom ponašanju.
KORISNI SAVJETI
odnosite se prema djetetu s poštovanjem, pažnjom i uvažavanjem koje želite da Vam ono i uzvrati
pomozite djetetu da usmjeri energiju u pozitivnom smjeru (da bude aktivno – trči, skače, pjeva…) jer će je u suprotnom iskoristiti za neželjeno ponašanje
prvo razmislite, onda recite
utvrdite jednostavna i jasna pravila
budite dosljedni i slijedite rutinu koja djeci osigurava ugodnost u kojoj znaju što očekivati i kada to očekivati
izbjegavajte poticati neželjena ponašanja, makar i samo pažnjom
obratite pažnju na djetetove osjećaje; ukoliko možete razumjeti zašto je Vaše dijete neposlušno, napravili ste korak naprijed prema rješavanju problema
budite primjer djetetu
izbjegavajte kaznu jer ona fizički ili emotivno šteti djetetu
Preporučujemo pročitati:
1. J. Juul: Znati reći ne mirne savjesti 2. J. Juul: Vaše kompetentno dijete 3. Longo: Roditeljstvo se može učiti 4. T. Payne Bryson, D.J. Siegel: Disciplina bez drame