Postavljanje granica u odgoju

DISCIPLINIRANJE NASUPROT KAŽNJAVANJU
 
Disciplina nije isto što i kažnjavanje. Disciplina je proces učenja djece prihvatljivom ponašanju unutar određenih granica. Ona se temelji na dobrom međuljudskom odnosu, pohvalama i uputama djetetu kako da kontrolira svoje ponašanje.
Kažnjavanje je negativno, ono je neugodna posljedica nečega što je dijete napravilo ili je propustilo napraviti.
Discipliniranje trebalo bi biti prisutno cijelo vrijeme, a ne samo kad se dijete loše ponaša. Djeca će prije promijeniti svoje ponašanje ako se osjećaju ohrabreno i vrijedno, nego ako se osjećaju posramljeno i poniženo.
Kada djeca misle dobro o sebi i cijene odnos koji imaju s roditeljima, lakše će slušati i učiti.
Cilj discipliniranja je postepeno postići samodisciplinu kod djece koja će im biti vodič kroz svijet.
 

UNAPRIJED SPRIJEČITE NEŽELJENO PONAŠANJE
  • Ponudite djetetu izbor, kad god je to moguće; npr. pokušajte reći: «Želiš li pokupiti svoje igračke sam ili želiš da ti ja pomognem?»
  • Pokušajte igrom postići cilj; npr. možete reći «Idemo se utrkivati, da vidimo tko može brže obući kaput.»
  • Dogovorite unaprijed što ćete raditi i što se očekuje od djeteta; npr. u gostima, u trgovini… ponesite sa sobom igračku kojom se dijete može zabaviti ukoliko mu postane dosadno.
  • Pohvalite poželjno ponašanje svaki put kad se Vaše dijete ponaša u skladu s pravilima dok ga u potpunosti ne usvoji; npr. možete reći: «Hvala što si došao čim sam te pozvala» i zagrliti ga.
 
USPJEŠNE TAKTIKE ZA POTICANJE DJECE NA SURADNJU
  •  Ne držite djetetu «predavanje». Ukažite mu na prirodne posljedice njegovog ponašanja; npr. «Poderao si slikovnicu, više je ne možeš čitati.»
  • Ukoliko prirodne posljedice nisu prikladne za određenu situaciju, uključite se, ukazujući djetetu na logične posljedice koje su usko povezane s njegovim postupkom; npr. «Nisi pospremio  igračke, pa ću to sada ja učiniti, ali se zato s njima nećeš moći igrati cijeli dan.»
  • Isključenje (time out) koristite tek ako se ništa drugo ne pokaže uspješnim ili kada želite prekinuti neko ponašanje (npr. agresivnost, opasne situacije). Pri tome vodite računa o sljedećem
  • Ovisno o dobi i djetetu bit će dovoljno i petnaestak sekundi ili nekoliko minuta
  • Ako dijete uporno odbija samo otići na mjesto isključenja, nježno da odvedite i stojte kraj njega, ili ga držite u krilu. Nemojte mu ništa više objašnjavati.
  • Kada vrijeme isključenja istekne, ponudite mu neku drugu aktivnost i ohrabrite ga
  • Nakon nekoliko minuta popričajte o njegovom ponašanju.
 
KORISNI SAVJETI
  • odnosite se prema djetetu s poštovanjem, pažnjom i uvažavanjem koje želite da Vam ono i uzvrati
  • pomozite djetetu da usmjeri energiju u pozitivnom smjeru (da bude aktivno – trči, skače, pjeva…) jer će je u suprotnom iskoristiti za neželjeno ponašanje
  • prvo razmislite, onda recite
  • utvrdite jednostavna i jasna pravila
  • budite dosljedni i slijedite rutinu koja djeci osigurava ugodnost u kojoj znaju što očekivati i kada to očekivati
  • izbjegavajte poticati neželjena ponašanja, makar i samo pažnjom
  • obratite pažnju na djetetove osjećaje; ukoliko možete razumjeti zašto je Vaše dijete neposlušno, napravili ste korak naprijed prema rješavanju problema
  • budite primjer djetetu
  • izbjegavajte kaznu jer ona fizički ili emotivno šteti djetetu
 
 
Preporučujemo pročitati:

1. J. Juul: Znati reći ne mirne savjesti
2. J. Juul: Vaše kompetentno dijete
3. Longo: Roditeljstvo se može učiti
4. T. Payne Bryson, D.J. Siegel: Disciplina bez drame


Ispiši stranicu