Senzorna integracija je organizacija osjetila za upotrebu. Osjetila daju informaciju o fizičkom stanju tijela i okoline koja ga okružuje. Osjeti utječu u mozak u kojeg svakog trenutka pristiže neizmjerno mnogo senzornih informacija iz svakog dijela tijela. Mozak organizira sve te osjete kako bi se dijete normalno kretalo, učilo i ponašalo. Kada osjet dođe na dobro integriran i organiziran način do mozga, ono ih može upotrijebiti tako da formira percepciju, ponašanje i učenje. Ako je pritjecanje osjetila neorganizirano, javljaju se mnogi problemi koje je ponekad teško protumačiti a nastaju upravo zbog poremećaja u senzornoj integraciji.
Prvih sedam godina života djeteta naziva se razdobljem senzomotorikog razvoja. Mentalno i socijalno funkcioniranje mozga zasniva se na senzomotorikoj obradi. Ako je senzomotorika obrada dobro organizirana u prvih sedam godina života, dijete će lakše učiti mentalne i socijalne vještine u budućnosti.
Putem osjeta dijete stvara odnos spram tijela i sile teže, a što najbolje postiže putem stimulacije tri osnovna osjetila:
TAKTILNI- DODIR najveći je osjetilni sustav jer je koa najveći organ. Dodir je prvi osjet i razvija se još u utrobi majke.
PROPRIOCEPCIJA - vlastiti duboki osjeti koji dolaze iz istezanja mišića. Javljaju se naročito kod kretanja iako i dok stojimo zglobovi i mišići šalju poruku u mozak.
VESTIBULARNI - osjet za ravnotežu, smješten je u unutarnjem uhu. Putem ovog osjeta dobivamo informacije gdje se naše tijelo točno nalazi u odnosu na silu težu- tlo.
POREMEĆAJ SENZORNE INTEGRACIJE nastaje kad receptori funkcioniraju a središnji živčani sustav nije sposoban organizirati podražaje i funkcionalno ih obraditi.
KAKO PREPOZNAMO DA DIJETE IMA POREMEĆAJ SENZORNE INTEGRACIJE :
"HIPERAKTIVNOST" pojaćano kretanje, distraktibilna - kratka pažnja, teško kreće u aktivnosti koje zahtijevaju dužu pažnju, teško dovede do cilja započetu aktivnost, izbjegava aktivnosti vezane uz manipuliranje olovkom, grafomotoriku,...
"HIPOAKTIVNOST" djeca su manje pokretna, nepristupačna, teško sklapaju prijateljstva i uopće teško stupaju u interakciju s djecom, svjesna su svog nedostatka i osjećaju se emocinalno zakinuta, najčešće se ta djeca rado druže s manjom djecom ili odraslima.
Kasnije djeca imaju puno ozbiljnijih problema s :
KAKO ĆEMO POMOĆI DJECI - STIMULIRATI ĆEMO TRI OSNOVNA OSJETILA SREDSTVIMA: terapeutskom loptom, trambulinom, bazenom s lopticama, skatebordom, taktilnim stopalima, ljuljačkom, pikavim lopticama, lopte saće, plesom sa zastavicama, šalovima i maramama, kretanje preko prepreka, skakanje u vrećama,....