EMOCIJE
Emocije se odnose na uzbueno stanje organizma koje se očituje u karakteristinom doživljaju određenim fiziološkim promjenama i vanjskom ponašanju (izražavanju emocija).
Može se reći da su emocije reakcije koje upravljaju nečijim ponašanjem i služe kao informacije koje nekome pomažu postići ciljeve. (Peter Salovey).
EMOCIONALNI RAZVOJ
Emocionalni razvoj jedan je od najvažnijih procesa u razvoju ličnosti. Određen je biološkim dispozicijama (nasljeđenim mehanizmima reagiranja) na koje mi ne možemo puno utjecati, ali emocionalni razvoj određuje i socijalno okruženje u kojem mi možemo pridonijeti kao uzor (model) za imitaciju načina izražavanja emocija te namjernim odgajanjem kontrole emocija.
Odgovarajuće emocije su osnova povoljnog socijalnog razvoja, a njihova socijalizacija događa se na tri načina:
Andrilovi i udina-Obradovi, 1994.
Priručnik "Osobine i psiholoki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi" - Branka Starc i suradnici
Emocije djeteta predškolske dobi razlikuju se od emocija odrasle osobe. One su jednostavne, spontane i odmah nalaze odgovarajući izraz, česte su i kratkotrajne, snažne i nestabilne, preplavljuju dijete, a ono ih pokazuje otvoreno to omogućuje laki uvid u njegov svijet.
U izražavanju i reguliranju emocija djeteta veliku ulogu ima bliža okolina - roditelji, a kasnije i odgojitelji te je zato bitno da je upravo ta okolina empatična i da pravovremeno reagira na signale. Za dobar emocionalni razvoj djeteta bitna je osnovna bazina sigurnost (nisam sam).
Dijete postupno uči izražavati emocije i razumijeti emocije ljudi koji ga okružuju. Upravo u ranom djetinjstvu djeca moraju naučiti kako regulirati emocije, tako i prepoznati opasnost, prevladati strah i tjeskobu, kako razvijati prijateljstva i s vremena na vrijeme podnijeti samoću, a za sve to djetetu je potrebna pomoć odraslih. Ta pomoć potrebna mu je:
TRI NAJČEŠĆA EMOCIONALNO POGREŠNA STAVA ODRASLIH (Daniel E. Goleman):
Članak s internet stranice "Roda" psihologinje Lidije Rezi
RIZICI ZA EMOCIONALNI RAZVOJ:
Nemoguće je dijete "poučiti" kako da doživljava i to da osjeća, ali evo kako mu možemo pomoći u regulaciji i iskazivanju emocija:
Ono to djetetu treba jest osoba koja je znatiželjna i zainteresirana za njegov unutarnji svijet, koja je spremna podijeliti svoje vlstite doživljaje i očekivanja s djetetom i pritom jasno postaviti granice dopuštenog ponašanja.
Članak s internet stranice "Roda" psihologinje Lidije Rezi